Kriminaaliapu

HelsinkiMissio Aggredi

HelsinkiMissio Aggredi ohjelma auttaa kodin ulkopuoliseen väkivaltarikokseen syyllistyneitä ja väkivaltarikoksia suunnittelevia 18-49-vuotiaita

Yhteystiedot: Aggredi vastaava työntekijä:
Petri Salakka
Puh. 0414489849
petri.salakka@helsinkimissio.fi

Kriminaalihuollon tukisäätiö

Kriminaalihuollon tukisäätiö on valtakunnallinen vaikuttaja, rikostaustaisten kuntoutuksen asiantuntija, rikostaustaisten ja heidän läheistensä edunvalvoja sekä tukipalveluiden tuottaja ja kehittäjä. Tavoitteena on edistää rangaistuksesta vapautuvien ja heidän läheistensä selviytymistä ja elämänhallintaa rangaistuksen aikana ja vapautumisen jälkeen.

Valtakunnallinen vaikuttaja

Säätiö vaikuttaa rikostaustaisia ja heidän läheisiään koskevaan päätöksentekoon ja lainsäädäntöön. Tavoitteena on nykyistä kuntoutuspainotteisempi kriminaalipolitiikka ? edistämään vapautuvan sijoittumista yhteiskuntaan ja vähentämään uusintarikollisuutta sekä rikosseuraamuksesta aiheutuvia haittoja. Kuntoutuksen asiantuntija Tavoitteena on kehittää viranomaisten ja järjestöjen yhteistyötä, jolla turvataan vankilan kuntoutuksen jatkuminen vapauteen ja jossa otetaan huomioon myös läheisten ja perheen rooli sekä tarpeet. Säätiö toimii asiantuntijana erityisesti rikostaustaisten asumispalveluihin, perhetyöhön sekä opiskeluun liittyvässä kuntoutuksessa. Säätiö kehittää rangaistuksen jälkeistä, yksilöllisistä tarpeista lähtevää kuntoutusta rikosseuraamusasiakkaille. Lisäksi kehitetään myös rangaistuksenaikaista kuntoutusta yhdyskuntapalvelussa sekä vankeusrangaistuksen loppuvaiheessa, kuten valvotussa koevapaudessa. Rikostaustaisten ja heidän läheistensä edunvalvoja Säätiö seuraa, että rikostaustaiset ja heidän läheisensä saavat heille kuuluvat palvelut ja etuudet rangaistuksen aikana ja sen jälkeen. Säätiön työntekijät antavat neuvontaa ongelmatapauksissa ja kertovat valitusmahdollisuuksista sekä muista oikeusturvakeinoista.

Tukipalveluiden tuottaja ja kehittäjä

Säätiö tuottaa palveluita paikallisesti ja valtakunnallisesti. Tutustu valtakunnallisiin palveluihin: kriminaaliasiamiestoimintaan, asumispalveluohjaukseen, Oppiva-toimintaan ja Ehjä perhe -toimintaan. Pääkaupunkiseudulla säätiö tarjoaa tuetun asumisen palveluja vankilasta vapautuville. Pääkaupunkiseudun palveluihin kuuluu myös päihteetön olohuone Vertaistuki Redis. Kinaporin kiinteistö tarjoaa monipuolisen toimintaympäristön. Kiinteistössä järjestetään mm. kuntouttavaa toimintaa Jokelan vankilan vangeille. Palveluita kehitetään myös hankkeissa ja verkostoissa. Jäikö joku asia mietityttämään tai heräsikö kiinnostus? Ota meihin yhteyttä. Tarkemmat kuvaukset palveluista ja kaikki yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.KRTS.FI.Nettisivuilta voit myös tilata uutiskirjeitä ? kuulet 2-3 kertaa vuodessa kiinnostavaa asiaa säätiön toiminnast.

Näin asiamiestoiminta auttaa:

Antaa oikeudellista neuvontaa ja apua, jotta asiakas voi hoitaa asiaa itse tai mahdollisesti jonkun muun työntekijän kanssa. Neuvottelee viranomaisen kanssa, jos asiakas ei itse pysty neuvottelemaan tai aiemmat neuvotteluyritykset eivät ole onnistuneet. Neuvoo ja auttaa muistutusten tai valitusten tekemisessä, jos muut keinot eivät ole toimineet.

Kriminaalituki nuorille

Discord on sovellus, jossa voi keskustella nimettömästi kahden kesken tai isommissa ryhmissä. Sovelluksen voi ladata tietokoneelle tai käyttää selaimen avulla osoitteessa discordapp.com. Kännykkään sen saa ladattua puhelimen sovelluskaupasta.

Juntu -hanke toimii osana Kriminaalihuollon tukisäätiön nuorten toimintaa ja tarjoaa väkivallalla oireileville 15-29 vuotiaille tukihenkilötoimintaa. Tukihenkilötoiminta: puh 0449017050 Discordissa Juntu-työntekijät ovat tavoitettavissa torstaisin klo 14–15. Kanavalle pääsee liittymään linkistä https://discord.gg/4dQNWJsRnW

Nuorten toiminta – tule kokeilemaan jotain uutta

Nuorten toiminta tarjoaa yksilöllistä tukea ja apua 15-29 -vuotiaille päihde- ja rikostaustaisille nuorille.

Mitä tarjoamme?
Tuemme sinua elämäsi hyvissä asioissa, ajatuksissa ja tavoitteissa. Sinä itse määrität mitä muutoksia ja millä tavalla olet elämääsi valmis tekemään.

Tarjoamme yhteisön, jossa voit olla osallisena ja johon voit kuulua. Meillä voit omalla muutoksella tukea myös muita nuoria haastavissa elämäntilanteissa.

Tekemisestä onnistumisen kokemuksia!

Mielekkään tekemisen kautta pyrimme mahdollistamaan onnistumisen kokemuksia sekä vahvistamaan nuorten osaamista ja pärjäämistä.

Meillä voi tehdä mm.
  • musiikkia
  • graffiteja
  • harrastaa erilaisia liikuntamuotoja

Olemme aina avoimia ehdotuksille ja lähdemme mieluusti mukaan ideoimaan sekä kokeilemaan jotain uutta. Ruokaa on tarjolla joka päivä.

Räppiprojektit

Hankkeessa on rakennettu musiikkistudio ja tuotetut videot on julkaistu Youtubessa.
Onnen Päivä – KRITS Nuoret musiikkivideo 2017
KRITS musiikkistudioprojekti 2017

Rikosseuraamuslaitoksen asiakkaille Toimintakeskuksessa voit suorittaa mm. yhdyskuntapalvelua. Voimme toimia myös koevapauden toimintavelvoitepaikkana tai voit pysähtyä ihan vaan kahville.

Tuomion aikana pyrimme tukemaan ja vahvistamaan asiakkaan muutosmotivaatiota. Teemme tiivistä yhteistyötä Rikosseuraamuslaitoksen ja muiden yhteistyötahojen kanssa.

Ota yhteyttä niin keskustellaan miten voimme olla avuksesi!

Mirja Salo
vastaava ohjaaja
mirja.salo@krits.fi

Juha Kaski
vertaisohjaaja
juha.kaski@krits.fi

Lyhyesti

• Nuorten toimintakeskus tarjoaa yksilöllistä tukea ja apua 15-29 -vuotiaille päihde- ja rikostaustaisille nuorille.
  • Tarjolla mm. musiikkia, graffiteja ja liikuntaa.
  • Omat tilat ja studio Helsingin Sörnäisissä osoitteessa Kinaporinkatu 2 C, porttikongin kautta, summerissa lukee ”Toimari”.
  • Avoinna
  •      Ma klo 10-14
         Ti klo 10-20.30
         Ke klo 10-16
         To klo 10-16
         Pe klo 12-15 (sovittava erikseen)
  • Meidät löytää myös Facebookissa: KRITS – Nuorten toimintakeskus.

• Juristin puhelinneuvonta 0800 161 177

Juristin puhelinneuvonta päivystää ma-to klo 17-19. Neuvonnassa rikoksen uhri saa mahdollisuuden tarkistaa lainmukaisia oikeuksiaan ja saada näihin asioihin liittyvää ohjausta. Tyypillisiä kysymyksiä ovat lähestymiskiellon hakemiseen, rikosilmoituksen tekemiseen, oikeudenkäyntiin ja vahingonkorvauksiin liittyvät asiat. Soittaminen on maksutonta ja puhelimeen voi soittaa myös nimettömänä.

Puhelimeen vastaavat vapaaehtoiset tehtävään valitut juristit. Palvelussa ei vastata soittopyyntöihin. Yleensä päivystysajan puitteissa saa yhteyden puhelimen päivystäjään.Mitä palvelu maksaa?

Kaikki palvelumme ovat maksuttomia palvelupisteiden puhelinmaksuja lukuun ottamatta. Palvelupisteisiin soittaminen maksaa normaalin puhelun verran. Kustannusten välttämiseksi, voit aina pyytää soittamaan sinulle takaisin.

Soittaminen Rikosuhripäivystyksen maksuttomiin valtakunnallisiin palvelunumeroihin onnistuu yleisimmistä suomalaisista prepaid-liittymistä, vaikka liittymällä ei olisi saldoa.

Ulkomailta soittaminen:
    Muualta kuin Suomesta tulevat yhteydenotot suosittelemme tekemään yhteydenottopyyntölomakkeella tai soittamalla suoraan palvelupisteeseen tai sähköpostilla. Mikäli asiakas voi käyttää asioinnissa suomen kieltä, voi yhteyttä ottaa myös RIKUchatin kautta. https://www.riku.fi/palvelut/juristin-puhelinneuvonta-0800-161-177/

Rikosuhripäivystys 116 006

Rikosuhripäivystys 116 006 päivystää suomeksi
    ma–ti klo 13–21 ja ke–pe klo 17–21 sekä ruotsiksi keskiviikkoisin klo 13–17.

Rikosuhripäivystys 116 006 tarjoaa rikoksen uhrille mahdollisuuden keskustella henkilön kanssa, joka ymmärtää mitä rikoksen kohteeksi joutuminen voi merkitä. Soittaminen on maksutonta ja puhelimeen voi soittaa myös nimettömänä.

Puhelimeen vastaavat tehtävään valitut ja koulutetut vapaaehtoiset puhelinpäivystäjät. He kuuntelevat, keskustelevat ja ohjaavat tarvittaessa edelleen. Rikosuhripäivystys 116 006 vastaajaan voi myös jättää omat yhteystiedot, jolloin tiedot välitetään lähimpään Rikosuhripäivystyksen palvelupisteeseen. Työntekijä ottaa soittajaan yhteyttä viiden arkipäivän sisällä.

Mahdolliset viiveet RIKUn palveluissa koronatilanteen johdosta: RIKUn palveluissa voi koronaviruksen johdosta olla viiveitä. Pyydämme asiakkaita olemaan yhteydessä puhelimitse sekä RIKUchatin ja yhteydenottolomakkeen kautta. Toistaiseksi hoidamme vain välttämättömät kasvokkaiset tapaamiset.

Olemme siirtyneet puhelin- ja chat-palveluissamme (116 006 ja Juristin puhelinneuvonta 0800 161 177, RIKUchat) uuteen tekniseen järjestelmään, mikä voi tilapäisesti näkyä teknisinä ongelmina. Korjaamme ongelmat sitä mukaa, kun niitä ilmenee.

Mikäli et saa yhteyttä 116 006 -puhelinpalvelun kautta, voit myös soittaa sinua lähinnä olevaan palvelupisteeseen. Puhelinnumerot löytyvät yhteystiedot-välilehdeltä.Mitä palvelu maksaa?

Ulkomailta soittaminen:
    Muualta kuin Suomesta tulevat yhteydenotot suosittelemme tekemään yhteydenottopyyntölomakkeella tai soittamalla suoraan palvelupisteeseen tai sähköpostilla. Mikäli asiakas voi käyttää asioinnissa suomen kieltä, voi yhteyttä ottaa myös RIKUchatin kautta. https://www.riku.fi/palvelut/rikosuhripaivystys-116-006/

Rikostaustaisille: Vapautumassa vailla asuntoa?

Vangin toimeentulo Päihteettömät olohuoneet Läheisille: Päivä kerrallaan -opas Perheleiritoiminta Nuoren vanhempi vankilassa Ammattilaisille Tulevat tapahtumat Oppaat ja käsikirjat Syventävää tietoa Mistä apua siviiliasioihin? Kuka auttaa omissa asioissa vankilassa ja siviilissä. Valmistautuminen vankilaan Vankeuden voi ainakin osin kääntää omaksi hyödykseen. Tuettu asuminen Asutamme pääkaupunkiseudulla vuosittain noin 50 vapautunutta. Paljon muutakin tarjolla.Käy katsomassa tarjonta nettisivuiltamme Krits.fi

Kriminaalihuollon tukisäätiö
    Kinaporinkatu 2 E 39
    Sähköposti: toimisto@krits.fi

Nollalinja Lähisuhdeväkivallalle ja naisiin kohdistuvalle väkivallalle Puh:080 005 005 Soita maksutta. Saat apua

Nollalinja on ilmainen auttava puhelin, jonne voit soittaa mihin kellonaikaan tahansa, vuoden jokaisena päivänä.

Nollalinja auttaa:

• Naisia, jotka ovat kokeneet henkistä, fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa tai väkivallan uhkaa
  • Kaikkia, jotka ovat kokeneet henkistä, fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa tai väkivallan uhkaa läheisessä ihmissuhteessaan
  • Väkivaltaa kokeneiden läheisiä
  • Ammattilaisia ja viranomaisia, jotka tarvitsevat neuvoja asiakastyöhönsä

• Nollalinjalle soittaminen on ilmaista. Kun soitat Nollalinjalle, saat keskustella tilanteestasi, kokemuksistasi ja peloistasi puhelinpäivystäjän kanssa. Päivystäjämme ovat ammattilaisia, jotka kuuntelevat, tukevat ja neuvovat sinua vaikeassa tilanteessasi. Sinun ei tarvitse kertoa puhelimessa nimeäsi. Päivystäjä ei myöskään näe puhelinnumeroasi puhelun aikana eikä sen jälkeen. Puhelusta ei jää jälkeä puhelinlaskuusi.
    Voit keskustella päivystäjiemme kanssa suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi.

Jos olet akuutissa hädässä, soita yleiseen hätänumeroon 112.